Klassieke motorcoasters .
Klassieke motorcoasters nog lang niet uitgestorven in de Griekse wateren.
Geregeld ontvangt de Wimpelredactie foto's van ogenschijnlijk ex West-Europese coasters, die recentelijk in de Griekse wateren werden gesignaleerd. Deze wekken de nodige nieuwsgierigheid op: hoe zouden ze geheten hebben en wie bouwde ze in wiens opdracht?
Dit dacht ook fotograaf en grafisch ontwerper Peter Marcuse uit Amsterdam (van jongs af aan gefascineerd door schepen), toen hij op het eilandje Karpathos (tussen Kreta en Rhodos) stond te kijken hoe de oude motorcoaster "Kostis J." moeizaam de haven binnenliep. Deze coaster, die zo te zien uit de jaren 1950/'60 dateert en mogelijk van Nederlandse, Duitse of Deense origine is, heeft nog steeds het originele laadgerei aan boord!
Wij nemen de dagboeknotitie van Peter Marcuse over, met de vraag: wie weet meer over de geschiedenis van deze coaster?
Maandag 23 oktober 2000
Na twee dagen storm, waarbij alle scheepvaart stillag, probeert vandaag toch een kustvaarder binnen telopen. Hij komt slechts moeizaam vooruit, want hij steekt niet alleen diep, er staat nog steeds een flinke deining.
Wanneer het schip tenslotte vlakbij de kade is, wordt er aan stuurboordzijde een anker uitgegooid om te voorkomen dat men met weinig vermogen in het ondiepe gedeelte van de haven drijft.
Nu kunnen we ook de naam lezen: ,,Kostis 1.", in slordige witte letters. In reliëf is de naam "Karin Kit" nog leesbaar. Gedurende de hele tijd hebben twee mannen van de havenpolitie kritisch toegekeken. ,,Bad weather and captain", is desgevraagd hun mening. Tenslotte wordt met veel geschreeuw via de luidspreker, met een flinke dreun tegen de kade aangemeerd. Als tenslotte de machinekamer stilvalt en ook de kapitein (een druk gebarend mannetje) tevoorschijn komt, worden in snel tempo de dekzeilen verwijderd en de luiken eraf gehaald.
De lading bestaat geheel uit pallets met zakken cement.
Door de haast waarmee wordt gewerkt, zou je denken dat de laatste zak Cement verwerkt is op het eiland.
Bovendien staan al geruime tijd twee trucks met grote opleggers klaar. De winches worden vervolgens bemand en gaan draaien. Als eerste wordt een heftruck op de wal gezet. Deze moet de pallets naar de trucks rijden en ze erop zetten.
Wanneer we 's avonds weer langskomen, is men nog volop bezig met het lossen. De dag daarop zien we auto's met draaiende betonmolens rondrijden en
er wordt langs de weg weer driftig met de troffel gezwaaid.
In de haven ligt de ,,Kostis J." er tijdelijk verlaten bij, want op een bouwplaats aan de rand van Karpathos stad, is de hele bemanning bezig met beton storten. De staat van onderhoud en de deuken in de "Kostis J." doen vermoeden dat deze varende aannemerij niet zo winstgevend is. Wanneer we hiernaar vragen, wordt er slechts vriendelijk geglimlacht.
PPM
Uit: De Blauwe Wimpel nr.2-56e jaargang 19 februari 2001. Met dank aan A.J.Boes, redacteur.