Aanvaring op het Noordzee kanaal

Aanvaring Gertrud

Op 20 december 1957 werd 's nachts de Duitse kustvaarder "Gertrud" aangevaren door het Nederlandse binnenvaartschip "Spera" De kustvaarder werd lekgeslagen en dreigde te zinken.
Het schip werd tegen de wal van het Noordzeekanaal gezet. Het kustvaartuig van ongeveer 250 ton was met een lading hout op weg naar Amsterdam.
Op deze foto is het bergingsvaartuig "Hulp in Nood" van de firma Goedkoop bezig met het leegpompen van het schip. Het dekzeil naast het schip is mogelijk over het lek getrokken.
Een halve eeuw geleden voeren er nog vele kustvaartuigen over de Noordzee die uit het zeiltijdperk stamden. Het scheepje heeft geen radar en geen radiorichtingzoeker. Men moest met kompas, log, sextant en verrekijker de weg van een Scandinavische houthaven aan de Oostzee naar IJmuiden vinden. Zo'n scheepje voor 8 tot 9 zeemijl per uur. Dus maximaal 15 kilometer per uur.
Aan boord waren meestal de kapitein/eigenaar, zijn vrouw, een motordrijver en een matroos/stuurman. Het was zwaar werk en weinig comfortabel aan boord. Extra wrang is het om in het zicht van de haven lek te worden door een aanvaring. De nachtelijke duisternis zal in dit geval wel een rol hebben gespeeld.
Reportages over scheepsrampen waren een halve eeuw geleden nog schering en inslag. Mogelijk heeft de fotograaf de "rampenkijkende jongeren" op de voorgrond gezet vanwege de compositie van de foto.
De firma Goedkoop was vanaf 1826 actief in de Amsterdamse haven, op het Noordhollands Kanaal en later op het Noordzeekanaal.
Het bedrijf is opgegaan in Svitzer Wijsmuller, dat nu nog actief is in het Noordzeegebied.

Jur Kingma

Foto archief ANP via Peter Marcuse