De klomp met het comfort van een schoen

Sinds de 50tiger jaren is het gebruik van de klomp als dagelijks schoeisel geleidelijk beperkt geworden tot beroepsgroepen als stratenmakers en boeren of bij het tuinieren en op de camping.
Toch neemt de klomp samen met tulpen en molens vanuit Holland promotie, nog een belangrijke plaats in en laten toeristen in Volendam zich nog steeds in klederdracht en op klompen fotograferen.
In de 70tiger jaren heeft de klomp het nog tot modetrend ‘geschopt’ en kon je in de Bijenkorf in Amsterdam, zilver of goud gespoten klompen om tedragen kopen.
Zelf maakte ik ook foto’s van fotomodellen op klompen, ze vonden dat zelf leuk om te doen en dat resulteerde in 1992 tot de expositie “Vrouwenklompem” ,een klompenmakersterm, bij klompenmakerij en museum Scherjon in Friesland.
Om een paar later nog een keer te herhaald te worden in de hoofdvestiging van Randstad Uitzenbureau in Amsterdam, “Klompen en Werk”.

Het is daarom des te meer verassend dat nog geen 20 jaar later ontwerpster Irma Bruggeman is opgestaan om het voor de klomp op te nemen en wel met iets geheel nieuws, haar modelijn “Softwoodenshoes”

Op haar website www.softwoodenshoes.com wordt hierover het volgende gezegd :

Irma Bruggeman vindt het jammer dat de Hollandse oerschoen, die zichzelf door de eeuwen heen zo bewezen heeft, uit het straatbeeld van Nederland is verdwenen. 'De voordelen van de klomp zijn zo groot, dat dit schoeisel terug moet op de modekaart. Waarom mogen alleen boeren en buitenlui het genot van de straatslof ervaren? Je ziet wel veel liefde voor de houten schoen in de modewereld, maar de liefde voor het oude model lijkt nog te vaak voorbehouden aan folkloristische dansgroepen. Dat kan anders,' vindt Irma. 'De klomp is warm, veilig, prettig, praktisch en kan op duizenden manieren persoonlijk worden gemaakt. Het werken met klompen biedt een onuitputtelijke variatie aan mogelijkheden.'

(Copyright_Irma Bruggeman)

Tot slot:

Softwoodenshoes zijn door Irma Bruggeman ontworpen klompen. De kunstenares wil middeleeuwse klompen op een eigentijdse manier terugplaatsen in het straatbeeld. Irma maakte wel een aantal simpele aanpassingen die het loopgenot aanzienlijk verhogen: de wreef is niet van hout maar van stof. Het houten schoeisel krijgt de naam van de drager en wordt op maat gemaakt, met kleuren en materialen die voor iedereen uniek en persoonlijk zijn. Omdat de onderkant van een rubberzool wordt voorzien, heb je er jaren draagplezier van.

(Copyright_Irma Bruggeman)


De getoonde afbeeldingen copyright Virtual Shoe museum www.virtualshoemuseum.com