€ 1500 voor een gescheurde broek

Doe het zelf
Op Wikihow, een handleiding op internet, wordt in dertien stappen uitgelegd hoe je zelf een gescheurde jeans maakt. Er is ook een handleiding - negen stappen, plus filmpje - waarin wordt uitgelegd hoe je een versleten effect bereikt. Daar heb je schuurpapier, puimsteen, een blok hout en een rasp voor nodig.
Volgens Wikihow is het het handigst om eerst met potlood aan te geven waar je de scheuren wilt hebben, voordat je gaat knippen en/of schuren. Zet het einde van de scheuren af met draad, zodat ze niet verder rafelen. En houd er rekening mee dat de scheuren per wasbeurt groter worden. Laat voor een vlekkerig effect de broek een tijdje weken in koffie of thee.
Het zat eraan te komen, want vorig jaar lieten ontwerpers als Christopher Kane en Maison Martin Margiela al gescheurde jeans op de catwalk zien. Maar pas sinds Christophe Décarnin, hoofdontwerper van het toonaangevende Franse modehuis Balmain, modellen in gescheurde en gebleekte jeans liet paraderen, is de hype een feit.
Een gescheurde spijkerbroek van Balmain kost ruim 1500 euro, en toch is hij overal uitverkocht. 'Je zou denken dat er voor die prijs cocaïne in de zakken zit,' schreef het modeblog van New York Magazine.
Inmiddels is de broek van Balmain, die in modekringen 'dirty denim' wordt genoemd, volop geko-pieerd. Jeansmerken als Levi's, Diesel, Wrangler en Replay hebben ze. En ook bij de winkelketens als Zara en H&M hangen volop gebleekte en gescheurde jeans, voor een paar tientjes.
Bij Ennu, de enige winkel in Amsterdam (Cornelis Schuytstraat) die Balmain verkoopt, is het originele exemplaar al bijna uitverkocht. "Ik heb er een wachtlijst voor gehad," zegt eigenaar Pieter Baane. "Ze waren zo weg, óók de broeken van 2400 euro. Ik heb er nog maar twee hangen, een blauwe en een witte."
"Natuurlijk is het bizar veel geld, maar het zijn prachtige broeken, met een geweldige pasvorm. Bovendien: ik merk dat mensen tegenwoordig liever één kledingstuk kopen dat ze echt heel mooi vinden, dan dat ze hetzelfde geld aan drie kledingstukken uitgeven."
Dat ze een versleten spijkerbroek kopen, is een kwestie van mode. In modekringen geldt Balmain tegenwoordig als een must have. "Carine Roitfeld en Emanuelle Alt, de dames van de Franse Vogue, dragen de laatste tijd bijna alleen nog maar Balmain en de kleding van het merk wordt volop gebruikt in de mode-shoots. Op die manier is een trend snel gezet," zegt Baane.
Dat Emanuelle Alt graag Balmain draagt, is niet heel gek; ze werkt als consultant voor Balmain. Oftewel: Alt profiteert mee van de stijgende verkoop van het merk. Belangenverstrengeling, zo u wilt. Maar dat doet in modekringen aan de populariteit van het label niets af.
"Eigenlijk koop ik nooit een kledingstuk omwille van het label. Maar dit keer ben ook ik gezwicht," zegt Martien Mellema, creative director van tijdschrift Glamour, die nog niet zo lang geleden een versleten T-shirt van Balmain kocht.
"Een paar weken geleden was ik in Londen en ook daar was bijna alle kleding van Balmain uitverkocht. In modeland heerst een totale gekte rondom Balmain. Ik vind het knap dat iemand dát voor elkaar krijgt met een collectie die het meer moet hebben van styling dan van een bijzondere vormgeving," zegt Mellema.
Volgens Mellema geeft de populariteit van Balmain aan hoe belangrijk een goed netwerk in de hedendaagse modewereld is.
"Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om de collectie, de mensen eromheen zijn minstens zo belangrijk. Als de juiste mensen op de juiste plekken maar genoeg in je kleren gezien worden, volgt de rest min of meer vanzelf. Bij Balmain hebben ze heel goed door hoe dat werkt," zegt Mellema.
"Alle It-girls dragen Balmain. Vind je het gek dat de rest het dan ook wil hebben?" zegt Cara Schiffelers, consultant en chef mode van Grazia. "Het imago van Balmain klopt aan alle kanten. Bovendien is de kleding heel erg van nu: stoer en vrouwelijk tegelijk. Een beetje grunge, het is een look die heel veel jonge vrouwen aanspreekt. Ik moet lachen als ik hoor dat zelfs in crisistijd broeken van die prijs zo snel verkocht worden, maar dat is precies de magie van de mode." Euro1500 voor een gescheurde broek De nieuwe jeans ziet eruit
alsof hij al jaren oud is. Verwassen en gescheurd. Eventueel met vlekken. Aanstichter van de
'dirty denim'-hype is het Franse modehuis Balmain.
BREGJE LAMPE
Copyright: Het Parool - 23 juni 2009