Kleding voor stoere vrouwen

MERK MONIQUE VAN HEIST

Het merk Monique van Heist bestaat nu twee jaar en laat zich het beste omschrijven als een modemerk voor stoere vrouwen. Met de eerste collectie 'Tina', die geshowd werd op de tweede editie van de Amsterdam International Fashion Week in januari 2005, kwam ze voor het eerst in de publiciteit en werd meteen alom getipt als een van de leukste nieuwe modeontwerpers van Nederland. Van Heist had de garderobe van een imaginaire vrouw als voorbeeld genomen. "Tina is een stoere meid van 30 jaar die in een zelfgebouwde caravan woont en een autosloperij heeft", zei Van Heist indertijd over de collectie in de Volkskrant. "Tina draagt leggings met een beetje een laaghangend kruis, en T-shirts die draaien alsof ze te vaak gewassen zijn, een gabbertrainingspak van grijze jersey met gouden knopen, en haar spijkerbroek heeft contrasterende stiksels en strakke, iets te lange pijpen." Bij de presentatie, toen nog gewoon op een catwalk, werd het publiek op bier en popcorn getrakteerd. Voor de presentatie van haar tweede collectie, 'La fille Simon' - inderdaad vernoemd naar haar hondje, liet ze de brave catwalk van AIFW voor wat die was, dirigeerde haar publiek naar een drassig grasveld naast de Westergasfabriek en liet haar modellen over houten vlonders lopen. Simon is een stoere boerenmeid op klompen, "ruikend naar hooi en met een melksnor". De zomercollectie omvatte behalve de te voorspellen tuinbroek en overal, ook strakke truitjes en vestjes, wijde bermuda's, ruimvallende jeans, fris witte plooibloesjes en bloemenjurkjes met gesteven kraag. Met de derde collectie, gepresenteerd in januari 2006, ging Van Heist een stapje verder. Weer bracht ze haar publiek naar buiten, waar men drie kwartier in de kou bleef staan, vervolgens op een podiumpje moest klimmen en zelf werd gefotografeerd. Tussen het publiek bevonden zich modellen gekleed in Van Heists 'Clive' collectie. Deze 'Dresscode survival challenge' maakte nogal wat reacties los. Mensen liepen boos weg en veel genodigden hadden helemaal niet in de gaten dat er daadwerkelijk een nieuwe collectie werd getoond. "Dat was natuurlijk te verwachten," zegt de ontwerpster, "maar ik vind het wel leuk om mensen op de kast te jagen."