De ' Combat clog '

In deze tijd van fantasievolle vrouwenschoenen gaan de gedachten nog weleens uit naar Lola Pagola, het Nederlandse schoenenmerk dat van midden jaren tachtig tot eind jaren negentig succes had met creaties als de hooggehakte ‘korsetschoen’, de combatclog (een kruising tussen een motorlaars en een houten klepper) en de dipshoe (een in rubber gedoopte gebreide sok). Ontwerpen die het nu nog heel goed zouden doen; er wordt ook nog geregeld naar gevraagd.

Ontwerpers Marijke Bruggink (1961) en Marlie Witteveen (1959) verkochten hun schoenen tot in New York aan toe, ze wonnen prijzen en werden uitgenodigd voor tentoonstellingen. Toch stopten ze in 1998, na dertien jaar. ‘Het was lastig om je als klein schoenmerk commercieel te handhaven’, zegt Witteveen. ‘De aanloopkosten voor schoenen zijn hoog. Het is al heel duur om leesten te laten maken. En we hadden veel last van imitaties, bij sommige winkels stonden die pal naast onze schoenen. We hebben zelf nog even goedkopere versies van oudere ontwerpen laten maken in Spanje, maar dat werkte niet. Klanten wilden van ons alleen de nieuwste modellen.’

Witteveen en Bruggink zaten samen op de opleiding 3D-design van de kunstacademie in Arnhem. Toen ze op school de opdracht kregen een schoen te ontwerpen, werden ze gegrepen. Om de technische kant onder de knie te krijgen, volgden ze een dag per week een beroepsopleiding tot schoenmaker in Den Bosch. Op hun eerste collectie, een serie sportschoenen, werd door grote buitenlandse winkels zo enthousiast gereageerd ‘dat we vanzelf de productie zijn ingerold’.

In het begin maakte Lola Pagola (genaamd naar een stripfiguur) uitbundige schoenen, zoals een pump met veren en een rijglaarsje in de kleuren van de Nederlandse vlag en een portret van de koningin op de enkel. Later werden hun ontwerpen vooral een zoektocht naar klassiekers en archetypen. Witteveen: ‘We wilden de ultieme pump maken, het ultieme Beatles-laarsje. Die insteek zie je nu in alle vormen van design terugkomen.’

Op het moment dat ze hun merk niet langer produceerden, stopten Witteveen en Bruggink ook met freelance opdrachten voor merken als Hugo Boss en Reebok. ‘Vlak daarna werden accessoires heel belangrijk’, zegt Witteveen. ‘We hebben ons weleens afgevraagd of we niet te vroeg zijn opgehouden.’

Marijke Bruggink werkt tegenwoordig voor het Britse schoenenmerk Clarks. Marlie Witteveen is trend & designconsultant voor bedrijven als Ahold en Hema. Samen werken ze aan een website voor Lola Pagola, die deze zomer online moet gaan. Er zijn plannen om een aantal klassiekers weer in kleine oplage uit te brengen.

| |